کیک زرد با روکش شکلاتی و جعبه شکری


مواد لازم برای تهیه کیک زرد
مواد غذایی مقدار
شکر سفید یک پیمانه
نمک یک چهارم قاشق چای خوری
کره نرم شده یک دوم پیمانه
تخم مرغ دو عدد
عصاره وانیل یک و نیم قاشق چای خوری
ماست پر چرب نصف پیمانه
آرد شیرینی پزی یک و نیم پیمانه
بکینگ پودر دو قاشق چای خوری
خرده کیک تست شده برای تزئین
نمک دریایی برای تزئین

مواد لازم برای سس شکلاتی براق
مواد غذایی مقدار
پودر ژلاتین نه گرم
آب صد و بیست و پنج گرم به اضافه سه قاشق غذا خوری
شکر دویست و بیست و پنج گرم
خامه صد و سی گرم
پودر کاکائو سی گرم

مواد لازم برای جعبه شکری
مواد غذایی مقدار
شکر ایزومالت به مقدار لازم


طرز تهیه کیک زرد با روکش شکلاتی و جعبه شکری

در این مطلب قصد داریم یک دسر زیبا و خوشمزه را به شما همراهان عزیر آموزش دهیم این دسر از کیک زرد با روکش شکلاتی تهیه می شود که به صورت مکعب های کوچک برش داده شدند و این مکعب ها با یک جعبه زیبا که به وسیله شکر ایزومالت ساخته شده تزئین می شوند و در نهایت یک کیک داخل جعبه خواهیم داشت که از نظر ظاهر و طعم بی نظیر خواهد بود.

مرحله اول: آماده کردن کیک زرد
خب برای تهیه این دسر ابتدا باید کیک زرد را درست کنیم.
در یک کاسه بزرگ یک پیمانه شکر سفید می ریزیم و به آن یک چهارم قاشق چای خوری نمک و یک دوم پیمانه کره به دمای محیط رسیده را اضافه می کنیم و با همزن دستی هم می زنیم تا به مخلوط بی رنگ و خامه ای تبدیل شود. در این مرحله دو عدد تخم مرغ را به صورت تک تک به آن اضافه می کنیم و هم می زنیم تا خوب مخلوط شوند بعد یک و نیم قاشق چای خوری عصاره وانیل و نصف پیمانه  ماست پر چرب به آن اضافه می کنیم و هم می زنیم حالا ترکیب یک و نیم پیمانه آرد شیرینی پزی و دو قاشق چای خوری بکینگ پودر را به آن اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم تا مخلوط شوند. توجه کنید که نباید زیاد هم بزنیم فقط در حد مخلوط شدن آرد هم می زنیم نباید هیچ گلوله آردی داخل آن باقی بماند. در این مرحله مایع کیکمان آماده است آن را داخل قالب مستطیلی شکل بزرگ که از قبل چرب کردیم و کاغذ شیرینی پزی گذاشتیم می ریزیم و آن را چند بار روی سطح پیشخوان می کوبیم تا هواگیری شود بعد داخل فری که از قبل با دمای سیصد و هقتاد و پنج درجه فارنهایت گرم شده می گذاریم و اجازه می دهیم به مدت بیست و پنج دقیقه بپزد.





نکته: مدت زمان اعلام شده با توجه به ضخامت قالب می تواند متفاوت باشد. حواستان باشد که از ترفند خلال دندان برای اندازه گیری پخت کیکتان استفاده کنید.

مرحله دوم: آماده کردن رویه شکلاتی
در این فاصله که کیک داخل فر است رویه شکلاتی براق آن را درست می کنیم. ابتدا نه گرم پودر ژلاتین را با سه قاشق غذا خوری آب ترکیب می کنیم بعد در یک قابلمه متوسط صد و بیست و پنج گرم آب را با دویست و بیست و پنج گرم شکر مخلوط می کنیم و روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا جوش بیاید. حالا صد و سی گرم خامه را با سی گرم پودر کاکائو ترکیب می کنیم و به مخلوط آب و شکر اضافه می کنیم و اجازه می دهیم به مدت پنج دقیقه بجوشند در این مرحله مخلوط ژلاتین را اضافه کرده و مخلوط می کنیم حالا قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم تا دمای آن به بیست و چهار درجه سانتیگراد برسد حالا سس براق شکلاتیمان آماده است.

مرحله سوم: پخت کیک
بعد از اینکه کیک پخت آن را از فر بیرون می آوریم و چند دقیقه ای اجازه می دهیم تا خنک شود بعد آن را از قالب در می آوریم و روی یک سطح صاف قرار می دهیم تا برش بزنیم.

توجه: حتما کیک را قبل از برش زدن داخل یخچال بگذارید تا کاملا خنک شده و لایه رویی آن کمی سفت شود و این باعث می شود بریدن کیک راحت تر باشد.

حالا کیک را به صورت تکه های مستطیلی کوچک برش می زنیم حالا یک توری را داخل سینی فر می گذاریم و تکه های کیک را روی آن می چینیم و سس شکلاتی را روی تکه های کیک می ریزیم طوری که همه قسمت های آن را بپوشاند بعد داخل یخچال می گذاریم تا سس شکلاتی خوب سفت شده و ببندد.







نکته: برای اینکه غلظت سس شکلاتی را تنظیم کنید می توانید از آب داغ کمک بگیرید چون این سس با گذشت زمان غلیظ تر شده و ریختن آن سخت و حتی لایه لایه می شود پس اگر خیلی سرد شده باشد می توانید دوباره آن را گرم کنید.

مرحله چهارم: آماده کردن جعبه تزئینی
در این فاصله می رویم سراغ درست کردن جعبه تزئینی کیک ها. برای این کار از شکر ایزومالت استفاده می کنیم. اگر درباره آن اطلاعاتی ندارید باید بگوییم که این  شکر بیشتر در پختن کیک و شیرینی پزی و برای درست کردن تزئینات شکری استفاده می شود چون از بلور شکر خیلی شفاف و مقاوم با نقطه ذوب پایین درست شده که کار کردن با آن را راحت تر می کند. حالا داخل سینی فر یک ورقه سیلیکونی می گذاریم و در پنج قسمت آن و با فاصله چند قاشق از شکر ایزومالت می ریزیم و یک ورقه سیلیکونی دیگر روی آن می گذاریم و آن را به مدت پانزده دقیقه به داخل فر با دمای سیصد و پنجاه درجه فارنهایت انتقال می دهیم تا حرارت داده شوند و شکر کاملا ذوب شود بعد از فر بیرون می آوریم و چون ورقه های سیلیکونی داغ هستند یک پارچه روی آنها می اندازیم و کمی فشار می دهیم تا حباب های هوا از بین بروند بعد ورقه سیلیکونی رویی را برمی داریم حالا شکر آب شده را که به صورت ورقه های نازک تبدیل شده اند را می بینید با این ورقه های شکری می توانیم جعبه های تزئینیمان را درست کنیم دقت کنید که اندازه جعبه ها باید از تکه های کیک بزرگتر باشد.

مرحله پنجم: درست کردن جعبه شکری
برای درست کردن جعبه شکری ابتدا اسپاتول را با مشعل آشپزخانه حرارت می دهیم تا داغ شود بعد چند تکه بزرگ از ورقه های شکری بر می داریم و دور تا دور آن را به وسیله اسپاتول داغ شکل داده و به هم وصل می کنیم. فقط مراقب باشید که شکر روی دستتان نریزد. حالا جعبه های شکری ما آماده اند و می توانید کیک ها را با آن تزئین کنید.












مرحله آخر: سرو و تزئین
در این مرحله کیک ها را از یخچال بیرون می آوریم و یکی از آنها را بر می داریم و داخل بشقاب سفید می گذاریم و روی آن کمی خرده کیک تست شده و نمک دریایی می ریزیم و بعد پوشش شکری را روی آن قرار می دهیم و به این ترتیب کارمان تمام می شود.





درست کردن این دسر دنگ و فنگ زیادی دارد اما اگر علاقه دارید دسر های خاص درست کنید که باعث شگفتی مهمان هایتان شود این می تواند پیشنهاد خوبی باشد امیدواریم امتحان کنید و لذت ببرید.